Rozdíl mezi bubnovou a kotoučovou brzdou

Z Rozdíly.cz

Verze z 28. 10. 2017, 20:52; 93.190.49.71 (diskuse)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Bubnová brzda je konstrukčně starší, jde v podstatě o "hrnec" (=buben), který má uvnitř "prasátko", což je hydraulický píst se dvěma výstupy, který při stlačení brzdy působí ve dvou místech na vnitřní obvod bubnu a tím ho brzdí. Když se na bubnovou brzdu podíváte (např. když je sundané kolo), vidíte jen buben (hrnec) ze strany jeho "dna", mechanismus je skrytý. Používají se jen na zadní kola automobilů se slabší motorizací - je to jednoduchý způsob, jak zajistit menší účinek brzd na zadních kolech (což je žádoucí) a je poměrně snadné mít u bubnových brzd i ruční brzdu. Kotoučová brzda má tvar "poklice" (=kotouč), na který působí zvnějšku dva hydraulické písty proti sobě a tím brzdí - kotoučové brzdy se dnes běžně používají i na bicyklech, kde si je každý může snadno prohlédnout. Brzdy jsou účinnější mimo jiné i díky tomu, že mohou mít větší brzdové destičky, kotouč může být větší a chlazený vzduchem. Hlavně ale pístky mohou proti sobě působit větší silou.