|
m |
Řádka 1: |
Řádka 1: |
- | '''Vznětový motor'''
| |
| | | |
- | Spaluje naftu, nebo jiná kapalná paliva.
| |
- |
| |
- | Palivo se vznítí po vystříknutím z trysky vstřikovače do spalovacího prostoru těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. Vzduch ve spalovacím prostoru je díky kompresi motoru velmi horký, což způsobí vzplanutí nafty.
| |
- |
| |
- | V sání je atmosférický tlak u atmosférického motoru, nebo přetlak, u přeplňovaného motoru.
| |
- |
| |
- | U kapalných se udává cetanové číslo, jehož hodnota udává bod vzplanutí v celsiových stuních. (Cetanové číslo 85 = 850°C)
| |
- |
| |
- | Pracuje při tlacích až 9-10 MPa
| |
- |
| |
- | '''Zážehový motor'''
| |
- |
| |
- | Spaluje benzín, nebo jiná plynná paliva.
| |
- |
| |
- | Směs paliva se vzduchem se zažehne jiskrou ze zážehové svíčky v nebo těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru.
| |
- |
| |
- | V sání je podtlak u atmosférického motoru, nebo přetlak u přeplňovného motoru.
| |
- |
| |
- | U plynných paliv se udává oktanové číslo, které udává odolnost paliva proti samozápalu. Oktan má 100, ostatní paliva se porovnávajá s oktanem (proto oktanové číslo). Čím výšší oktanové číslo, tím větší odolnost.
| |
- |
| |
- | Pracuje při tlacích až 3-4 MPa
| |
- |
| |
- |
| |
- |
| |
- |
| |
- | Oba typy motorů mají dvoutaktní a čtyřtaktní verze.
| |