Rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem
Z Rozdíly.cz
(Založena nová stránka: {{Nové}}) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | '''Vznětový motor''' | |
+ | |||
+ | Spaluje naftu, nebo jiná kapalná paliva. | ||
+ | |||
+ | Palivo se vznítí po vystříknutím z trysky vstřikovače do spalovacího prostoru těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. Vzduch ve spalovacím prostoru je díky kompresi motoru velmi horký, což způsobí vzplanutí nafty. | ||
+ | |||
+ | V sání je atmosférický tlak u atmosférického motoru, nebo přetlak, u přeplňovaného motoru. | ||
+ | |||
+ | U kapalných se udává cetanové číslo, jehož hodnota udává bod vzplanutí v celsiových stuních. (Cetanové číslo 85 = 850°C) | ||
+ | |||
+ | Pracuje při tlacích až 9-10 MPa | ||
+ | |||
+ | '''Zážehový motor''' | ||
+ | |||
+ | Spaluje benzín, nebo jiná plynná paliva. | ||
+ | |||
+ | Směs paliva se vzduchem se zažehne jiskrou ze zážehové svíčky v nebo těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. | ||
+ | |||
+ | V sání je podtlak u atmosférického motoru, nebo přetlak u přeplňovného motoru. | ||
+ | |||
+ | U plynných paliv se udává oktanové číslo, které udává odolnost paliva proti samozápalu. Oktan má 100, ostatní paliva se porovnávajá s oktanem (proto oktanové číslo). Čím výšší oktanové číslo, tím větší odolnost. | ||
+ | |||
+ | Pracuje při tlacích až 3-4 MPa | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Oba typy motorů mají dvoutaktní a čtyřtaktní verze. |
Verze z 26. 12. 2011, 00:57
Vznětový motor
Spaluje naftu, nebo jiná kapalná paliva.
Palivo se vznítí po vystříknutím z trysky vstřikovače do spalovacího prostoru těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru. Vzduch ve spalovacím prostoru je díky kompresi motoru velmi horký, což způsobí vzplanutí nafty.
V sání je atmosférický tlak u atmosférického motoru, nebo přetlak, u přeplňovaného motoru.
U kapalných se udává cetanové číslo, jehož hodnota udává bod vzplanutí v celsiových stuních. (Cetanové číslo 85 = 850°C)
Pracuje při tlacích až 9-10 MPa
Zážehový motor
Spaluje benzín, nebo jiná plynná paliva.
Směs paliva se vzduchem se zažehne jiskrou ze zážehové svíčky v nebo těsně před horní úvratí pracovního cyklu motoru.
V sání je podtlak u atmosférického motoru, nebo přetlak u přeplňovného motoru.
U plynných paliv se udává oktanové číslo, které udává odolnost paliva proti samozápalu. Oktan má 100, ostatní paliva se porovnávajá s oktanem (proto oktanové číslo). Čím výšší oktanové číslo, tím větší odolnost.
Pracuje při tlacích až 3-4 MPa
Oba typy motorů mají dvoutaktní a čtyřtaktní verze.